فراخوان برای اقدام (CTA) یک اصطلاح بازاریابی دیجیتالی است که به گام بعدی که یک بازاریاب میخواهدT مخاطب یا خوانندهاش بردارد، اشاره دارد.
CTA میتواند یک لینک مستقیم به صفحه فروش داشته باشد. به عنوان مثال، میتواند به خواننده دستور دهد تا برای تکمیل فروش، روی دکمه خرید کلیک کند، یا به سادگی میتواند مخاطب را به سمت مصرفکننده کالا یا خدمات آن شرکت سوق دهد.
نکات کلیدی
- فراخوان برای اقدام یک اصطلاح بازاریابی است که به مرحله بعدی یا اقدامی که بازاریاب میخواهد مصرف کننده انجام دهد اشاره دارد.
- CTAها میتوانند مستقیم باشند، مانند دکمهای که میگوید «اکنون بخر» یا یک CTA نرمتر مانند «بیشتر بخوانید».
- از طریق روشهایی مانند تست A/B، بازاریابان میتوانند بیاموزند که کدام CTA در وادار کردن مخاطب به انجام یک عمل خاص مؤثرتر است.
درک عملکرد CTAها
ماهیت CTA بسته به رسانه تبلیغاتی متفاوت است. به عنوان مثال، یک تبلیغ تلویزیونی برای یک سازمان خیریه ممکن است با یک CTA خاتمه یابد که افراد را به تماس با یک شماره یا بازدید از یک صفحه وب هدایت میکند، در حالی که خبرنامه الکترونیکی ماهانه یک موسسه خیریه ممکن است فقط حاوی یک دکمه «اهدا» باشد. مطالب حاوی CTA، جزئی از مطالب همیشه سبز محسوب میشوند زیرا که همیشه میتوان از انها ترافیک جذب کرد.
در این راستا، بسته به جایی که مشتری در قیف خرید محصول است، میتوان از CTA های سخت و نرم استفاده کرد. برای مثال، CTA از نوع نرم، اطلاع رسانی درمورد نام محصولات به مشتری است که ممکن است آنها را به یادگیری بیشتر دعوت کند. سایر CTAهای مستقیم و سختتر دارای زبانی امری مانند «اکنون خرید کن» هستند.
بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های سئو
تست CTA و A/B
تبلیغکنندگان دریافتهاند که دادههای CTA یک فرصت عالی برای انجام تست A/B است که اثربخشی روشهای بازاریابی را آزمایش میکند. جمله بندی و ظاهر برای نرخ تبدیل بیشتر اهمیت دارد. افرادی که از عبارت «آزمایش رایگان» دوری میکنند، گاهی اوقات واکنش متفاوتی نسبت به عبارات «امتحان کنید» یا «اکنون دسترسی داشته باشید» نشان میدهند.
یک CTA میتواند نقطه اوج یک تبلیغ یا صرفاً یک مرحله از فرآیند باشد. فیلترهای فروش که در آن لیدها جمع آوری شده، روی آنها کار میشود و تبدیل به مشتری میشوند دارای چندین CTA خواهند بود.
برای مثال، فرآیند فروش ممکن است با یک CTA برای مشتری شروع شود تا یک اشتراک آزمایشی را امتحان کند و سپس با چندین CTA میانی برای تشویق به ارتقا به نسخه اصلی ادامه یابد. این روند میتواند با یک CTA «نهایی» برای حفظ دسترسی در صورت تبدیل نشدن لید به مشتری دنبال شود.
در مرحله بعد، ممکن است یک CTA اضافی در یک بازه زمانی مشخص، با تخفیف یا تشویق دیگری برای مشتری ارسال شود. هر CTA را میتوان بر اساس آخرین CTA که مشتری بالقوه نادیده گرفت و بازخورد همه مشتریان بالقوه از آزمایشهای A/B به شکل متفاوتی تحلیل کرد.
بازاریابی دیجیتالی از بازخورد تحلیلی برای تنظیم ظاهر و تعداد CTAها استفاده میکند. رسانههای چاپی و دیگر رسانههای سنتی فاقد مکانیسمهای بازخوردی هستند اما هنوز هم مخاطبانی وجود دارند که میتوان با استفاده از این کانالهای سنتی به آنها دسترسی پیدا کرد. چه دیجیتال و چه سنتی، تبدیل مخاطب به مشتری در صورتی که یک تبلیغ فاقد یک CTA واضح باشد دشوار است.