خصوصیات یک مدیر خوب چیست

خصوصیات یک مدیر خوب چیست

خصوصیات یک مدیر خوب چیست؟ متأسفانه این سوالی است که پاسخ کوتاه و مشخصی برای آن وجود ندارد. اما یک نکته را می‌توان با اطمینان گفت که مدیر خوب برای موفقیت هر شرکتی لازم است. مدیر بد بر روی اخلاق سازمانی، بهره‌وری و ماندگاری کارکنان اثر منفی دارد و باعث زیان سازمان خواهد بود. آسیب ناشی از مدیر بد مثل آبشاری از رویدادهای بد بر سر شرکت فرومی‌ریزد که باعث فرار کارکنان خوب و کاهش اخلاق حرفه‌ای در شرکت می‌شود.

تعداد زیادی کتاب و مقاله و سایت در مورد خصوصیات بد و خوب مدیر وجود دارد. همه این خصوصیات در تلاش هستند اخلاق حرفه‌ای را بهبود دهند و ماندگاری نیروی انسانی را بالا ببرند و درنهایت در تیم کاری ایجاد انگیزش کنند. در ادامه به 5 مورد از خصوصیات مدیر خوب می‌پردازیم.

استعداد یاب

مدیر خوب علاوه بر اینکه در جذب نیرو استعداد یاب است، در محیط کاری روزمره هم باید استعداد یاب باشد. او باید بشناسد که هر کارمند چه استعدادی دارد و به انجام چه‌کاری علاقه‌مند است. شناختن قابلیت‌های هریک از نیروها باعث می‌شود در مجموعه کارهای سازمان با استاندارد بهتری انجام شوند. علاوه بر استعدادیابی این حس را در نیروها ایجاد می‌کند که مدیرشان نسبت به شناختن آن‌ها تعلق‌خاطر دارد و همین نکته باعث ماندگاری بیشتر منابع انسانی سازمان می‌شود.

شفاف و حساس؛ یکی از خصوصیات یک مدیر خوب

مدیر خوب درک می‌کند که کارکنان به‌صورت شخصی نیز نیازمند رشد و پرورش هستند. به همین دلیل آن‌ها را راهنمایی می‌کند که به سمت کامل کردن اهدافشان حرکت کنند و از طرفی محیط شرکت را به شکلی سازمان می‌دهد که نیروها بتوانند آنچه باعث مشکل در کارکردشان شده است را راحت بیان کنند.

بازخور دهنده

وقتی با این سوال روبرو می‌شویم که خصوصیات یک مدیر خوب چیست؟ مهم‌ترین ویژگی مدیر خوب همین مورد است. ارائه بازخورد بایستی پیوسته صورت گیرد. این بازخور نباید فقط در مورد عملکرد نامناسب بیان شود. بازخور خوب یا بد بایستی با لحن مناسب به‌صورت پیوسته به منابع انسانی ارائه شود تا چرخه عملکرد کارکنان بهبود یابد. تحقیقات نشان می‌دهد 80% نیروها از دریافت بازخور (مثبت یا منفی) خوشحال می‌شوند. 40% نیروها وقتی بازخور دریافت نمی‌کنند کار را از سرخود باز می‌کنند.

بازخوردهی از خصوصیات یک مدیر خوب

سازنده محیط مناسب برای کار تیمی؛ خصوصیات یک مدیر خوب

ویژگی مهم دیگر مدیر خوب، ایجاد محیط مناسب و امن برای فعالیت تیم‌های کاری است. مدیر درواقع خود بخشی از یک تیم کاری محسوب می‌شود. مدیر خوب بایستی در همه تیم‌های کاری حس عدالت ایجاد کند تا تمام تیم‌های کاری شرکت علاوه بر استقلال، محیطی یکپارچه برای فعالیت داشته باشند.

اهداف واضح و مشخص؛ یکی از خصوصیات یک مدیر خوب

یک مدیر خوب در هر فعالیت اهداف مناسبی برای هر تیم مشخص می‌کند و در جلسات این اهداف را برای نیروها و برای تیم‌ها شفاف می‌کند. بیان شفاف اهداف باعث می‌شود کارکنان بدانند چه عملکردی برای بهبود عملکرد شرکت مناسب‌تر است و چه انتظاراتی از نیروها و تیم‌ها وجود دارد.

ویژگی مدیر موثر این است که از اهداف و عملکردهای قبلی درس می‌گیرد و به تیم خود اعتماد می‌کند تا عملکرد خود را بهبود دهند.

اهداف شفاف از خصوصیات یک مدیر خوب

کلام آخر

در جواب به این سوال که خصوصیات یک مدیر خوب چیست باید گفت؛ هیچ فرمول و روش مشخصی برای مدیریت خوب وجود ندارد. هر محیط کاری ویژگی‌ها و شرایط خود را دارد و مدیر به‌مرورزمان سبک مدیریتی خود را شکل می‌دهد. اما چند ویژگی برای مدیریت خوب بیشتر شناخته‌شده هستند که در متن 5 مورد از آن‌ها را بررسی کردیم.

منبع: پیپل گول

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.