پرسشنامه راه‌اندازی استارت آپ

پرسشنامه راه اندازی استارتاپ

آیا به دنبال راه‌اندازی استارت آپ برای خودتان هستید؟ پس بهتر است قبل از انجام هر کاری، اول این مقاله کوتاه را بخوانید. قدم اول و نکته کلیدی و طلایی در راه‌اندازی هر کسب و کاری بررسی و سنجش میزان پذیرش محصولی است که قرار است به بازار ارائه دهید. برای این کار هم به یک جامعه آماری وسیع‌تر از دوستان و آشنایان احتیاج دارید. اگر می‌خواهید زمان، انرژی و سرمایه‌تان را در کسب و کارتان خرج کنید، بهتر است ابتدا به وسیله یک پرسشنامه استارت آپ تمام سوال‌های مهم و ضروری را بپرسید و بر اساس ارزیابی پاسخ‌های به دست آمده، اقدام و عمل کنید.

البته که لازم نیست برای راه‌اندازی استارت آپ، آنقدر در شروع کار و تحقیقات اولیه وسواس به خرج بدهید که هیچ‌گاه کار را شروع نکنید. اما با داشتن یک پرسشنامه استارت آپ دقیق و درست می‌توانید علاوه بر ارزیابی سهم خودتان از بازار به مشخصات جمعیت‌ شناسی و روانشناسی مشتریان خود نیز دست پیدا کنید.

اهمیت ارزیابی اولیه

شما با استفاده از یک پرسشنامه دقیق می‌توانید:

  • گروه‌هایی که ممکن است محصول یا محصولات شما برایشان جذاب باشد را مشخص کنید.
  • با ویژگی‌های محصول که ممکن است برای مشتریان بالقوه شما جذاب باشد، آشنا شوید.
  • با بررسی کامل شرایط ارائه محصول به بازار، در مورد قیمت‌گذاری تصمیم بگیرید.

سوال‌هایی که حتما باید در پرسشنامه استارت آپی بپرسید

هزاران سوال برای شناخت سلایق و علایق مشتریان وجود دارد، اما معمولا افراد زمان زیادی را صرف پاسخ دادن به پرسشنامه‌ها نمی‌کنند و شما باید بتوانید با کمترین و کلیدی‌ترین سوال‌های ممکن، به نتیجه مطلوب برسید. سوال‌هایی در زمینه:

  • بازه سنی پاسخ دهندگان.
  • محل زندگی آن‌ها.
  • میزان درآمد پاسخ دهندگان.
  • تفریحاتی که در اوقات فراغت انجام می‌دهند.
  • از چه کسانی همان محصول شما را خرید می‌کنند.
  • بیشترین زمان خود را در چه رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند.
  • چه کتاب‌هایی می‌خوانند و به چه فیلم‌هایی علاقه دارند.
  • از محصولی که شما ارائه می‌دهید چه انتظاراتی دارند.
  • آرزوها و ترس‌هایشان چیست.
  • نوع پوشش و استایل مورد علاقه‌ آن‌ها چیست.
اهمیت ارزیابی اولیه در پرسشنامه  استارت آپ

سوالاتی که با این مضمون و در این زمینه‌ها مطرح می‌شوند، می‌توانند اطلاعات بسیار ارزشمندی از پراکندگی سنی مشتریان و سلیقه‌ آن‌ها در اختیار شما قرار بدهد. علاوه بر اپرسشنامه، شما باید روش‌های رقبایتان را نیز به طور کامل رصد کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای انجام نظرسنجی، استفاده از ایمیل است.

نکته طلایی

برای تهیه یک پرسشنامه لازم نیست که حتما خودتان از صفر شروع به ساختن کنید. ابزارها و سایت‌های نظرسنجی آنلاین بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها اقدام به ساخت یک پرسشنامه هدفمند کنید. این الگوهای از پیش تعیین شده برای نظرسنجی، قابلیت تغییر و تصحیح سوالات را دارند و شما می‌توانید بر اساس اهداف کسب و کارتان، سوال‌هایی که بهترین پاسخ را برای شما به همراه دارند انتخاب کنید.

نکته طلایی در پرسشنامه  استارت آپ

نکته پایانی

لازم است در پایان این نکته مهم را متذکر شویم که در هر کسب و کاری نباید فقط به یک بار پروسه تحقیقات بازار بسنده کرد. اگر می‌خواهید در دنیای وسیع کسب و کارها دوام بیاورید و رشد کنید، باید همیشه در بازار مرتبط با کسب و کارتان به روز بمانید و سلیقه و نبض بازار را سنجیده و در دست بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.